TV, Magazine en Club voor motorfans!
Promotor
 | 

Yabbadabbadoo, Hunebeddenrit

[  DOWNLOAD DE ROUTE   ]

De basis van deze toer door Drenthe werd gelegd in de ijstijd. Toen legden gletsjers Finse en Zweedse keien neer die nu onze route markeren. In ovale vorm opgesteld met een deksteen erop staan die beter bekend als Hunebedden. We gaan dus een rondje Drenthe doen, en dat wordt deze keer een extra mooi rondje ook.

Vroeger, pakweg 150.000 jaar geleden, toen was het pas echt KouwePotenWeer in Drenthe. Het vroor een graad of veertig en er lag een gletsjer van misschien wel een kilometer dik overheen. Drenthe lag aan de rand van de noordpool. Het pakijs was vanuit Zweden en Finland onze richting opgeschoven en duwde daarbij grote massa’s zand en keien voor zich uit. Veel keien en zand kwamen tot stilstand op de plek die we nu de Hondsrug noemen - een heuvelrug van een kilometer of zeventig tussen Emmen en Groningen. 

Ouder dan Stonehenge

Tienduizenden jaren bleven de keien liggen. Misschien trok er in het begin een Neanderthaler langs en 35.000 jaar geleden waaierde de moderne mens hier uit. Maar dat waren nomadische jagers-verzamelaars, dus die maakten niet veel. Anders werd het toen de boeren opkwamen, zo’n 6400 jaar geleden. Zij bleven op één plek en bouwden permanente onderkomens. Vanaf 5400 jaar geleden maakten ze ook grafkelders: de hunebedden. En die horen tot de oudste nog bestaande bouwwerken ter wereld. Ouder dan de piramiden, ouder dan Stonehenge.

Nederland heeft nog 54 hunebedden waarvan er 52 in Drenthe staan. Een flink deel daarvan passeren we tijdens de KouwePotenTocht 2013. Soms bevinden ze zich direct zichtbaar aan de route. Vaker liggen ze enigszins verscholen in een bos en alleen zichtbaar na een korte wandeling of via een stukje onverhard. Maar je hoeft ze natuurlijk niet allemaal te zien, want de hunebedden lijken zoveel op elkaar dat je de Hondsrug bijna als prehistorische voorloper van een Vinexwijk kunt beschouwen. Deskundigen menen daarom dat ze door gespecialiseerde werkploegen werden aangelegd. 

Nee, niet Atilla 

Hoe hunebedden zijn gebouwd, is altijd een groot raadsel geweest. Het lijkt nogal een klus om keien van soms vele tonnen bijeen te brengen, rechtop te zetten en af te dekken met nog veel zwaardere stenen. Lang is gedacht dat alleen reuzen (‘huynen’) hiertoe in staat waren. Vandaar de naam hunebed. 

Met de Hunnen van Atilla hebben ze niets te maken. Die leefden 4000 jaar later, konden alleen maar slopen en zijn nooit in Drenthe geweest. De werkelijke bouwers waren het Trechterbekervolk. Dat was de naam die archeologen gaven aan de stammen die in 5000 jaar geleden Zuid-Zweden, Denemarken, Noord-Duitsland en Noord-Nederland bevolkten. Zij hebben de hunebedden maar tweehonderd jaar gebouwd. Ze bleven nog vier eeuwen in gebruik, daarna waren ze definitief uit de mode. De opvolgers van de Trechterbekers - de Standvoetbekers - begroeven hun doden in grafheuvels.

Veel meer uitleg over hunebedden en hun bouwers vind je in het Hunebedcentrum. Dit is een overtuigend goed museum/openluchtmuseum aan de rand van hunebedhoofdplaats Borger, gebouwd naast de grootste hunebed van Nederland: D27. Uiteraard loopt de route langs dit museum.

Zigzaggen over de Hondsrug

Wees niet bevreesd dat dit een educatieve rit gaat worden. Deze KouwePotenTocht is bovenal heel mooi. Drenthe in de herfst is sowieso al prachtig, maar deze tocht rijgt ruim 225 kilometer lang nog eens extraveel lekkere weggetjes en leuke dorpjes aaneen. We zigzaggen over de heuvels van de Hondsrug, waar bijna alle hunebedden staan, maar gaan daarna ook naar de andere kant van Drenthe, langs bos en hei, onder meer dwars door Nationaal Park Dwingelderveld. Het begin- en het eindpunt is in Spier. Bij de start krijg je een speciaal KouwePotenShirt, koffie en gebak. Aan het eind wacht een smakelijk buffet. Ergens halverwege het rondje Drenthe eten we KouwePotenSnert of iets vergelijkbaars.

[  BEKIJK DE ROUTE  ]  [  SCHRIJF JE IN VOOR DE PROMORTOR PRIMAVERA  ]

blog comments powered by Disqus
Harley-Davidson
Ik wil van mijn motorfiets af
Suzuki
Honda
Kawasaki
Aprilia
KTM
Arai
Ik wil van mijn motorfiets af
Caberg
BMW
MACNA
Husqvarna
Ducati
HJC
KNMV
Schuberth
Nolan
MotoPort
Bridgestone
Dane
Suzuki
Harley-Davidson
Moto Guzzi
Kawasaki
Bayard
Honda
TT Circuit Assen
Triumph
Indian
Bovag
Kushitani
Difi