TV, Magazine en Club voor motorfans!
Promotor
 | 

Test: Dane Fyre, verwarmde handschoenen

We rijden de afgelopen 'wintermaanden' met de Dane Fyre GTX, verwarmde handschoenen. Eindelijk kunnen ze zich echt bewijzen, want deze week pas duiken de temperaturen ver onder het vriespunt.

Test: Dane Fyre, verwarmde handschoenen

Verwarmde handschoenen, goedkoop zijn ze niet. Verwarmde handvatten zijn wat prijs betreft veel interessanter. Maar die hebben als ‘nadeel’ dat ze alleen de binnenkant van je handen verwarmen. Goed opgewarmde, verwarmde handschoenen zijn een weldaad voor je handen en voelen alsof je je handen in een warme theemuts steekt. Echt heerlijk.

De Dane Fyre GTX is te koop in twee versies: met een accu in de schacht van de handschoen of met een kabel - extra accessoire - verbonden aan de accu van je motor. We reden met de ‘accu-in-de-schacht’-versie, omdat we niet met een draadje aan de motor vast willen zitten. Dat heeft natuurlijk effect op de duur waarin de handschoenen je handen verwarmen.

In de hoogste stand (herkenbaar aan het rode lampje dat tevens de enige bedieningsknop is waarmee je per handschoen de twee andere standen medium en low kunt inschakelen) is de Fyre GTX volgens de bijgeleverde gebruiksaanwijzing goed voor twee uur. Trek daar maar een half uur vanaf, want na 1,5 uur was al het sap wel uit de accu’s geperst. In ons geval is dat genoeg om een keer op en neer van Heemstede naar het kantoor in Hilversum te rijden, in de spits een rit van zo’n 40 minuten enkele reis. Helemaal leeg rijden we ze dus nooit. Grappig: de linker houdt er altijd iets eerder mee op dan de rechter. Waarom? Als je rechts bent, schakel je eerst de linker handschoen in. Voor medium en low geeft Dane respectievelijk drie en vier op. In de praktijk - buiten was het rond de 8-10 graden - gaf medium zo’n 2,5 uur warmte. Low hebben we nog niet gebruikt, die stand moet je toch meer zien als een soort van bijzetkacheltje.

Remmen, koppelen en richting aangeven

Winterhandschoenen zijn vaak dik vanwege het isolatiemateriaal, waardoor je het contact met het stuur wat verliest. Het bedienen van de koppeling, voorrem en richtingaanwijzer verloopt net iets minder vanzelf. Da’s iets waar je altijd rekening mee moet houden, immers reageer je net iets trager dan normaal op plotseling optredende verkeerssituaties. Verwarmde winterhandschoenen zijn ook voorzien van isolerend materiaal. In het geval van de Fyre GTX: thinsulate. Da’s een isolerende laag dat van zichzelf al wat dunner is. En in een verwarmde handschoen hoef je ook geen centimeters dikke isolatielaag te gebruiken. En daardoor heb je met deze handschoenen ook veel meer gevoel met het stuur. Misschien ten overvloede: de handschoenen zijn waterdicht.

Maar werkt het?

Zeker, misschien verwarmen ze wat aan de korte kant, maar met kouwe klauwen achter de computer kruipen is er deze week niet bij. En daar gaat het toch om. We kunnen niet anders concluderen dan dat de Dane Fyre GTX een prima verwarmde handschoen is, waar je wel €349,- voor moet aftikken. Dat is inclusief twee accu’s en een acculader.

De Dane Fyre GTX is te koop bij de MotoPort dealers, maar is ook online te koop.

blog comments powered by Disqus
Harley-Davidson
Ik wil van mijn motorfiets af
Suzuki
Honda
Kawasaki
KNMV
Ik wil van mijn motorfiets af
Triumph
Moto Guzzi
BMW
Kushitani
HJC
MACNA
Aprilia
Difi
Harley-Davidson
KTM
Nolan
Indian
Husqvarna
Schuberth
Honda
Ducati
Caberg
Kawasaki
Bovag
Dane
MotoPort
Bayard
TT Circuit Assen
Suzuki
Bridgestone
Arai